O spektaklu

Cylia

Najbliższe wystawienia:

26.11.2017 godz. 10.30, 13.00,16.30
27.11.2017 godz. 9.00, 11.30,18.00

Kup bilet

Prolog

– Opowieść! Stworzę opowieść! – szepcze rozgorączkowany pisarz i zasiada do dzieła – Na zawsze uwiecznię moją historię!
Co takiego przeżył? Gdzie był? Co zobaczył?

Scenę zaczynają zaludniać niezwykli bohaterowie – czarodziejka Amirra i jej dwórki oraz pełne wdzięku Chinki, Indianki i Arabki. Pojawia się też fascynujące Dzikie Kwiaty, Rajskie Ptaki i niecodzienne zwierzęta. To ich wiele lat temu spotkał Tenolio – niegdyś młodzieniec i podróżnik. Dziś pisarz, który chce ocalić od zapomnienia niewiarygodną historię swojej wyprawy na odległą wyspę pośrodku oceanu, na którą latami trafiali rozbitkowie pochodzący z czterech stron świata.

*
Pierwsza scena spektaklu odsłania historię narodzin Cylii. Dziewczyna wyłania się z kamienia, podczas arii wyśpiewywanej przez swoją matkę, miłującą ciemność czarodziejkę Amirrę. Cylia jest piękna i dobra, pełna światła i radości, w niczym nie przypomina matki. Kocha przyrodę, która odwzajemnia się jej równie wielką sympatią – ich wzajemną więź widzimy podczas sceny w ogrodzie. Cylię otaczają Rajskie Ptaki, Dzikie Kwiaty i pełne wdzięku zwierzęta. Kiedy dziewczyna beztrosko spędza czas w ogrodzie, na wyspę przybywa zbłąkany podróżnik Tenolio. Witają go hipnotyzujące tańce Chinek, Arabek i Indianek, które porażają go swym czarem. Podróżnik wiedziony przez tancerki, trafia do groty Amirry. Tam jego oczom ukazują się niezliczone bogactwa – taniec Rubinów, Szmaragdów, Diamentów, Szafirów – zatopione w gęstym mroku.
Tenolio jest zafascynowany dusznym pięknem komnat czarodziejki, ale z czasem zaczyna tęsknić za innymi krajobrazami. Wyrusza w głąb wyspy i trafia do ogrodu magicznego ogrodu. Rozkochuje się w świetlistej krainie córki Amirry i pojmuje, że to nie bogactwa i mrok, ale życie w zgodzie z naturą i światło są jego przeznaczeniem. Tymczasem czarodziejka szaleje z niepokoju i wraz ze świtą wyrusza na poszukiwanie podróżnika. Po raz pierwszy wkracza do ogrodu córki, który do tej pory napawał ją przerażeniem i pogardą. W finałowej scenie spektaklu staje się jasne, że umiłowanie mroku i zapatrzenie w bogactwa nie są prawdziwą naturą Amirry, a jedynie efektem działań Demona, który rzucił na nią zły czar. Dzięki wspólnym działaniu przyrody, Cylii i Tenolia udaje się pokonać złego ducha i oczyścić serce Amirry. Czarodziejka przechodzi na stronę dobra i światła.
*

Spektakl ‘Cylia” w reżyserii Anny Niedźwiedź do muzyki Gabriela Kaczmarka to nie tylko niezwykle zajmująca magiczna opowieść, ale także przestrzeń przepełniona kontekstami edukacyjnymi.

Interpretację spektaklu można rozpocząć od przyjrzenia się niecodziennej więzi matki i córki. Amirrę i jej córkę Cylię łączy relacja mocno skomplikowana i problemowa. W ten sposób twórcy zwracają uwagę młodej widowni na wagę więzi międzyludzkich i inspirują ją do dbałości o kontakty rodzinne. Spektakl dotyka także mocno obecnego dziś napięcia między światem materialnym a duchowym. Zapatrzona w bogactwa czarodziejka nie jest szczęśliwa dzięki posiadanym przedmiotom, w przeciwieństwie do swojej skromnie żyjącej, ale otwartej na naturę i relacje Cylii. Spektakl to także opowieść o poszukiwaniu siebie samego. W finale widowiska okazuje się bowiem, że mroczny charakter Amirry to efekt czaru rzuconego na nią przez jej towarzysza, złego Demona. Motywacja bohaterki zaprasza do metaforycznej interpretacji jej losów i wejrzenia w głąb siebie samych.

Spektakl przepełniony jest nie tylko wartościowymi tropami interpretacyjnymi, ale także cennymi toposami analitycznymi. Dostrzegamy w nim liczne odwołania do tradycji sztuki europejskiej. Już sama budowa spektaklu nawiązuje do barokowych przedstawień baletowych – zarówno prolog prezentujący występujące w widowisku postaci, jak i obecność tańców charakterystycznych oraz finał oparty na apoteozie i anihilacji wskazuje na silną inspirację twórców XVII i XVIII wiekiem. Za tę część widowiska odpowiedzialna jest Renata Dobkowska, muzykolog, autorka libretta, które następnie duet Niedźwiedź-Kaczmarek wzbogacił o charakterystyczne dla jego twórczości elementy np. wątki fantastyczne.

Fascynację XVII i XVIII wiekiem dostrzegamy także w plastycznej warstwie spektaklu – scenografii, kostiumach, charakteryzacjach – te garściami czerpią z estetyki barokowej. Warto też zauważyć, iż niektóre rozwiązania narracyjne wchodzą w intertekstualny dialog z poza ruchowymi dziedzinami artystycznymi i dają tym samym świadectwo korespondencji sztuk. Narodziny Cylii, która wyłania się z kamienia stanowią przecież odwołanie do Wenus wyłaniającej się z piany na płótnie Sandra Boticcieliego.

Media

Plakat

Zapraszamy do pobrania pliku zawierającego plakat naszego spektaklu. (Autor- Szymon Kaczmarek)

Bilet

Kup bilet i przyjdź na nasz spektakl! Zapraszamy na widownię!

Dla szkół

Dla szkół

Zapraszamy do udziału w naszym innowacyjnym projekcie edukacyjnym “Odkryj świat sceny!” W jego ramach prowadzimy bezpłatne zajęcia dla szkół, które pojawiły się na naszych spektaklach oraz przeprowadzamy konkurs dla uczniów. Jego ukoronowaniem jest wizyta w naszym Teatrze oraz Szkołach Anny Niedźwiedź.

ZADZWOŃ
i dowiedź się więcej

785-177-966

Rita Larek
odpowie na Twoje pytania

Twórcy

Pomysł i reżyseria:
Anna Niedźwiedź
Muzyka:
Gabriel Kaczmarek
Choreografia:
Magdalena Kossakowska, Sandra Napierała, Viktor Davydiuk, Anna Suli, Wiera Szymańska, Beata Wrzosek-Dopierała, Iwona Ratajczak, Angelika Kaczmarek, Przemysław Grządziela, Dominika Żołądkowska-Szczęsna

Libretto:
Renata Dobkowska
Kostiumy:
– pomysł: Anna Niedźwiedź
– projekt: Karolina Kowalska
– wykonanie: Grażyna Bittner, Anna Najdek
Scenografia:
Max Rosen
Gościnny udział Teatru Marionetkowego Pinezka – Przemysław Grządziela

Obsada

Cylia: Aleksandra Sucharska/Dobrochna Figuła
Amirra: Marcelina Górska/Marina Terlecka
Pisarz Tenolio: Andrzej Michajłowski
Pierroty: Przemysław Grządziela, Łukasz Banach, Juliusz Łysiak
Demony: Maksymilian Stachowiak, Filip Bogusławski
Księżniczki Rubinów: Julia Stawicka, Julia Jarzębowicz
Księżniczki Szmaragdów: Maria Wosicka, Adrianna Zakrzewicz
Księżniczka Diamentów: Maria Jurga
Księżniczki Szafirów: Aleksandra Krzykowska, Aleksandra Jóźwiak
Kupidy: Maria Zabłocka, Julia Jrzębowicz, Zofia Hamryszczak
Indianie (szarfa): Zuzanna Maćkowiak, Nina Dzieciuchowicz, Diana Suli, Amelia Pyżalska

Arabska tancerka (contortion): Beata Treščec
Arabskie tancerki (szarfa): Aleksandra Wiśniewska, Cecylia Wilczek, Zofia Hamryszczak, Julia Kałach, Anna Prętka, Zuzanna Jachowska
Arabskie tancerki (contortion): Michalina Czeladzka, Jagna Jarzębowicz, Maria Zabłocka, Zofia Hamryszczak
Chinka (szarfa gimnastyczna): Jagoda Buczkowska
Chinki (aerial weel): Maria Krauwicka/Zofia Ciesielczak/Antonina Meissner, Maria Zabłocka/Weronika Parda, Diana Suli/Jagna Jarzębowicz/Michalina Majchrzak
Marionetkowy Teatr Pinezka
oraz pozostali Uczniowie:
Szkoły Baletowej Anny Niedźwiedź
Niepublicznej Szkoły Sztuki Tańca w Poznaniu
Szkoły Artystyczno-Akrobatycznej